onsdag 18 februari 2009

PERFORMANCE - CLEAN ART / Göteborgs konstbiennal 2007




BESKRIVNING AV VERKET: CLEAN ART


Jag utför min performance tyst och stilla, i klädd en klänning jag sytt ur DISKTRASOR (med en parallell till Askungen och sagorna) Klänningen är färgglad och med puffärm. Jag har en bit silvertejp över munnen. med ett ditmålat rött vackert leende. Jag är alltså stum, till synes lycklig. Jag går omkring med min skurhink och skurar rummen och korridorerna.
Med detta finns en instruktion om hur vi konstnärer kunde arbeta hemma hos varandra med hushållsnära tjänster. Vi kan helt lagligt få en ekonomisk återbäringen för vårt arbete, samt fått fint och städat hemma. Jag reagerar mot att detta politiska beslut främjar och speglar ett samhälle som vill utöka klyftorna mellan klasserna. Jag anser att humorn är en bra väg att gå, då man vill kritisera och väcka uppmärksamhet.

http://www.themobilebox.com/pages/artists/diana.htm

"Diana Storåsen CLEAN ART
In this live performance Diana deals with a reaction towards a political decision. From July the 1st this year, the taxation regarding housecelaning (hiring a maid) changed radically in Sweden. Diana Storåsen knows how to clean her house. Could she make a business out of it? "

3 kommentarer:

  1. minns att jag gillade meningen "diana storåsen knows how to clean her house osv". Jag måste ha rippat denifrån sex&the city: Carrie Bradshaw knows good sex.
    hehe

    SvaraRadera
  2. Som jag har väntat!
    Om du postar regelbundet med dina vackra bilder kommer jag helt klart att länka till dig.
    Det kommer att sprida sig som ringar på vattnet serru :)
    Kolla fröken Ö och Det lyckliga Arabien i Drömmas länklista. Fina grejer...

    SvaraRadera
  3. Hej ! Nina - Ja, den meningen klingar så Carrie-perfekt, som bara hon kan sexa till det ;) Den sitter som en smäck !

    Lotta! Ja, vad härligt att bada sig i Bloggvärlden, hej i havet!
    Åhh tackar, länka mig gärna, det kommer säkerligen sprida ringar! :)
    Jag skall ju även länka dig, vårt lilla Drömma, som nu växt sig till en fin LottaDrömma-Butik och en härligt inspirerande Blogg!!
    Ja, jag skall spana in Fröken Ö, såg hennes fina tavel-foto på din Blogg just :)
    / DrömmaDiana

    SvaraRadera